onsdag den 8. april 2009

Boy A boy A boy A boy..

Herlig aften idag.. Sov længe igen - er kommet ind i god rytme nu, hvor jeg ikke længere konsekvent bliver oppe hele morgenen/formiddagen efter nattevagt, men istedet fast går i seng mellem 08-09 om morgenen.. Tidligere sumpede jeg ofte morgenen væk derhjemme med morgenhygge, nyheder, facebook og Tv til ved 11tiden.. Og dét at jeg går tidligere i seng nu, betyder så også at jeg står tidligere op - nogenlunde fast rytme pt. med at sove mellem 08-16, hvilket giver mig øget energi i de vågne timer - også om natten..

Nåmen efter 20 minutters snooze idag stod jeg op ved 16.20tiden og ved 17tiden endte jeg på posthuset i en 30 minutter lang kø for at få en pakke udleveret, hmm.. Tog derpå hjem til Jan og tog bad, hvorpå vi sammen cyklede rundt til forskellige supermarkeder på vesterbro med opslag om min lejlighed til salg, derpå tog vi i Vester Vovvov-bio og så "Boy A" - socialrealisme bygget på mordet på 2årige James Bulger i midthalvfemsernes England, hvor to tiårige drenge endte i fængsel og fornyligt er blevet løsladt og nu lever med nye identiteter. I filmen følger vi den ene drengs voksne kamp for at reetablere sig i samfundet efter fængslet og ikke mindst hans indre kamp mod sin samvittighed og fortidens dæmoner. Filmen var ret interessant for mig, lidt langtrukken, synes Jan, som ikke er tilhænger af hverken dramaer endsige socialrealisme, men eftersom jeg i tidernes morgen skrev afgangsprojekt om James Bulger-sagen og i årene efter har fulgt sagen i medierne, specielt efter drengenes løsladelse og harmens og hadets opblussen i England påny, fandt jeg den spændende. Den skildrer på fin vis forråelsen i samfundet og formår at skabe et sympatisk billede af den voksne dreng, som tydeligvis er et svigtet barn. Og filmen er højaktuel, fordi der i England ER folk der søger at afdække drengenes nye identiteter. Snak om ondskab i drengene oprører mig - lidt ligesom de nylige sager herhjemme med tvangsvaskning af ældre demente om natten på plejehjem - alle er enige om at det skal stoppes, men de færreste nævner noget om årsagerne til at disse ting foregår. Jeg vælger at tro at man er nødt til at se bagom tingene, hvad enten det drejer sig om børn der myrder andre børn, tvangsvaskning af ældre mv. Hvorfor foregår disse ting og hvad kan vi gøre for at hindre at sådanne situationer opstår? Med drengene taler vi meget tydeligt om forråelse og omsorgssvigt, og det piner mig, når lynchstemningen tager fat og visse mennesker i internet-fora i fællesskab forsøger at afdække drengenes identiteter og opholdssteder. Hvad nytte er dette til?


James Bulger som blev dræbt i 1993.

Nåmen, god film med interessant vinkling og absolut anbefalelsesværdig!!

Efter biografen trissede vi på Ankara til middag ved 20.45tiden og derpå tilbragte vi en hyggelig aftentime indtil ved 22.35tiden på Café Obelix på Vesterbros Torv, mens regnen silede ned på pladsen - rigtig smuk regnvejrsæstetik, nød det!!

Så en rigtig dejlig onsdag aften og nu har Jan påskefri i 5 dage og jeg sidder nu igen på nattevagt..

Ingen kommentarer: