mandag den 30. marts 2009

Duftæstetik..

Er jo som bekendt æstetiker, hvilket i bund og grund betyder at jeg bemærker mine omgivelser - jeg elsker indtryk fra årstiderne, naturen, vejret, byen, landet mv. Og som æstetiker giver disse indtryk mig ofte en berusende lykkefølelse og velvære.. Æstetikken er overalt - i regnvejret, smatvåde gader, en sneklædt morgenstund, en smuk himmel, et nøgent vintertræ der ruskes i blæsten, nattetides ro og mørke, menneskeskabt smuk arkitektur, depravation og råhed i natur/områder mv.

Men æstetikken består langfra for mig blot i visuelle indtryk - den udgøres i mindst lige så høj grad af duftmæssige sanseindtryk eks. duften af våd muld om efteråret, den brændte duft i luften om vinteren, med lavthængende knivskarp sol og hvor luften synes at være næsten "elektrisk", en bestemt parfumes odeur, sommerens duft af hav og tang langt inde på land (endda forekommende i selveste København sommetider) og duften af vådhed og renhed i Jans badeværelse om aftenen, når jeg har været i eet af mine lækre aftenbade med æteriske olier.. Det er besynderligt med min hang til duften af vådt badeværelse, men kan ikke undslå mig nydelsen af dette - det har bare en ren fornemmelse over sig - varmt vand blandet med sæbe, olier, creme mv.

Det er således samspillet mellem de visuelle og duftmæssige sanseindtryk, der bringer mig den ultimative æstetiske lykkefølelse og denne følelse forekommer oftest i efterårs- og vinterperioderne, hvorfor disse er mine yndlingsårstider!!

Det er i grunden besynderligt med duftindtryk, eks. at vi har en indkodning af duftindtryk lagret i hukommelsen som aktiveres og frembringer fordums minder, ifald vi støder på en sådan (lagret) duft igen år senere.. Eks. undrede det mig som barn at der duftede anderledes hos mine veninder end hjemme hos mig - hvert hjem havde sin særegne duft - eks. husker jeg en veninde, hvis hjem duftede af en blanding af Yorkshire Terrier (sådan lidt støvet hundeagtig pels) og et bestemt rengøringsmiddel og som voksen er jeg en enkelt gang stødt på samme duft af Yorkshire Terrier ved mødet med en sådan, hvilket straks resulterede i at minderne fra barndommen kom tilbage.. Skægt med denne duftkædning af tingene..

Men jeg mindes også at jeg allerede som barn havde æstetiske tendenser (jeg vidste dengang bare ikke, hvad dette kaldtes) og at jeg bl.a. dengang var meget bevidst om lugte, dufte og forskellen på eks. personers bestemte odeur og at hjem lugtede forskelligt..

Nå, det var den rengøring jeg kom fra - Jan står i køkkenet og laver krebinetter med DABradio-musik til - og jeg kan vist liiige nå at lave lidt duftæstetik i badeværelset *LOL*

Ingen kommentarer: