onsdag den 19. august 2009

In the middle of the night..

Så sad jeg ellers dér ved 03tiden inat iført nattøj og med tæppe omkring mig i sofaen, helt opslugt af Murakamis Trækopfuglens Krønike da det pludselig ringede på dørtelefonen..

Undrende over tidspunktet tog jeg røret og en mandestemme oplyste undskyldende at det var politiet og om jeg havde mulighed for at lukke ham om i baggården?

Jeg stod i mit nattøj og havde ikke lyst til at rende ned til gårdporten i denne mundering så jeg sagde at så måtte han rende op til min lejlighed og komme ned ad køkkentrappen til gården..

Jeg buzzede ham ind og 30 sek. senere stod en nydelig yngre betjent foran min dør i fuld uniform - hvilket beroligede mig (havde i de forgangne 30 sek. nået at tænke på både rovmord og tricktyve som udgav sig for at være politi) og da jeg åbnede smilede han stort, undskyldte tidspunktet og ulejligheden (men tilsyneladende havde han haft pli nok til at ringe på hos mig, hvor han nede fra gaden jo kunne se at der var lys i stuerne - jeg sad jo og læste) og derpå fór han igennem køkkenet og styrtede ned ad køkkentrappen..

Jan var vågnet ved denne tumult og vi stod lidt i soveværelsesmørket og lurede ud gennem vinduet til gården og kunne se betjenten patruljere i gården og undersøge forskellige opgangsdøre mens han snakkede i walkie med sine kolleger..

Vi kunne pludselig høre rabalder og råben fra een af lejlighederne på den anden side af gården, hvor der samtidig tændtes lys og politimanden i gården skyndte sig op ad bagtrappen til dén opgang..

Stod og overvejede, hvad dette monstro kunne omhandle - mindede jo om en natlig razzia på en privatadresse - kom frem til at det nok enten var stoffer, mord eller mulig terrorismeplanlægning.. Håbede lidt på førstnævnte, ikke at det ikke er slemt nok, men alligevel.. Har ikke lyst til at bo i samme forening som en morder eller terrorist..

Nåmen laaang tid gik, hvor man kunne ane sporadisk tale fra lejligheden på den anden side, dog uden at kunne høre HVAD det omhandlede og når gården ellers er stille kl. 03 om natten bliver sådan larm fra een lejlighed meget påtrængende i nattemørket..

Jeg vendte tilbage til min bog og hørte at politiet ved 04.20tiden kørte væk i deres biler, som holdt nedenfor mine vinduer..

Gik i seng med følelsen af at have set noget af en krimifilm, dog uden at have fået plot og slutning med..

Men da en lidt anderledes nat og fik ikke læst SÅ meget i min roman som først planlagt..

Nu skal jeg ind og læse videre om en trækopfugl :)

Og iøvrigt elsker jeg om natten at opdage lys i enkelte andre lejligheders vinduer - eks. at kunne se blåt blafrende TVlys fra et vindue og således kunne se at jeg ikke er den eneste natteravn i denne del af byen..

Ingen kommentarer: