fredag den 2. oktober 2009

København Con Amore..

- Blev inspireret da jeg i aften (efter en tur på Al Diwan med Jan, hvor vi glædede os over at se restauranten godt fyldt og som stamkunder blev kræset ekstra om) cyklede gennem oktoberaftenmørket over vesterbro hjem til min mors lejlighed for at se Talentshow hos hende og kæle med Mokka..

Mor var ikke hjemme da jeg ankom kl. 20.10 så jeg tændte TVet og beredte mig på et par hyggetimer med katten foran flimmerkassen, MEN så fangedes mit øje af mors sædvanlige bogstakke rundt om i stuen - øverst lå Jokum Rohde og Søren Ulrik Thomsens København Con Amore - en fotodokumentarisk gennemgang af byens mere depraverede (og i mange tilfælde hedengangne) stræder, butikker, baggårde, skilte - og ånd.

Som en sand sucker for storbydepravation (og da jeg tidligere har småbladret lidt i samme bog) kunne jeg ikke dy mig og endte med at have meget lidt fokus på Talentkonkurrencen i TVet som kørte i baggrunden og istedet lod jeg mig opsluge af bogens univers..

Jeg elsker billederne i den, jeg elsker at disse forfattere forevigede Hotel West (omtalt af mig for få dage siden) inden lukningen i 2005, jeg elsker de grå mure, de gamle baggårde, de finurlige skilte i butikkerne, jeg elsker at erindre dét vesterbro jeg husker fra min barndoms besøg i 1980erne og det vesterbro jeg flyttede til i 1997 da jeg dengang som 16årig flyttede til Westend (over for hedengangne Hotel West), som de sidste 12 år har ændret meget ved..

Jeg elsker forfatternes hyldest til den GRÅ by før andelsforeningernes indtog og forskønnelse og millimeterdemokrati, før sandblæsning af de gamle patinerede husmure, hyldesten til byen dengang almindelige mennesker havde råd til at købe sig en billig bolig hér.. Dengang det endnu ikke var IN at bo i byen og dengang velhaverne endnu ikke var tilflyttet med deres ønske om at BO et in-sted og samtidige modvilje mod at LEVE dér (under de forudsætninger som var med til at skabe stedet - larmen, livet, farverigheden, diversiteten - luderne OG lommetyvene, de skumle, larmende bodegaer).. Velhavernes tilflytning har betydet forskønnelse, ro, regler og ulidelig PÆNHED overalt, de gamle herboende eksistenser er blevet tvunget ud i yderområderne og vi andre kvalt i denne pænhed..

Ikke at jeg skal sige mig helt fri for selv at være en del af den pæne andelskerne - min gamle lejlighed er andel og mit og Jans nuværende bo har også til huse i en pæn andelsforening med generalforsamlinger, arbejdsweekender mv.
Jeg går op i indretningen af mit hjem - elsker min retrorøde Dabradio, fladskærmen og Cirkelkaffedåserne MEN samtidig ville jeg blive lidt mere kvalt dag for dag hvis ikke jeg havde depravationen at hige mod.. Jeg behøver den ikke indenfor min egen dør, jeg behøver den i mine omgivelser - omend jeg skal længere UD - længere væk fra byen efterhånden for at finde den.. Godt at forstadsdepravation er blandt mine største fascinationer - den ved man sgu altid er der..

Dobbeltmoralsk?? Ja, en kende - jeg hylder hverken byfornyelsens sandpudsede facader eller oaselignende gårdmiljøer men jeg holder af at mit hjem er pænt indvendigt..

Men pænheden udendøre er mig ikke vigtig, dér savner jeg - som forfatterne - mere gråhed, - at København finder sin "rigtige" farve påny som var og ER grå og smådepraveret..

Elsker stadig lyden og skramlen fra skraldevognene tidligt om morgenen fordi de midt i al pænheden hér på vesterbro dagligt stadfæster at gårdene til syvende og sidst stadig blot ER skaldopbevarende og - sidst på ugen - småstinkende huller mellem blokkene.. Så kan man anlægge fliser, terasser, aflukkede skralderum og plante nok så mange blomster - skraldet er der stadig og denne daglige reminder herom fryder mig, fordi den bryder med pænheden..

Cyklede hjem ved 22.15tiden gennem oktoberkulden og elskede at mærke denne første rigtig kolde efterårsaften gå gennem marv og ben på den fede måde - måden der vidner om efterår, forfald og vinterens komme.. Naturens depravation - elsker det!!

Nu har jeg så - inspireret som jeg blev tidligere i aften - bestilt en røvfuld bøger (mere) om København - essays, digtsamlinger, fotoreportager mv. INKLUSIVE mit eget eksemplar af København Con Amore.

Stor TAK til JR og SUT for dette værk!! Det er i sandhed en inspiration sådan en kold og mørk oktoberaften på vesterbro..

Ingen kommentarer: