fredag den 17. september 2010

Om igen, Sophie..

Udover urbane samtidsromaner og krimiromaner har jeg en sær forkærlighed for visse dele af chick lit-genren. Langtfra AL chick lit, forstås. Nogle forfattere keder mig som pesten - heriblandt Marian Keyes, som jeg flere gange har stiftet trættende bekendtskab med.

Jeg har een ubetinget yndlingschicklitforfatter: Sophie Kinsella - for Shopaholic-serien (den superringe amerikanske skandale-filmatisering gider jeg slet-slet ikke snakke om!) og ikke mindst enkeltstående romaner såsom Twenties Girl, Can you keep a secret og Remember me?

Sophie spandt mig i sit spind i 2004 da jeg i London købte stakken af - på det tidspunkt - udgivne Shopaholic-romaner og kværnede hele stakken på ferien i London og Rennes-le-Chateau.. Jeg var solgt.. Hendes humor og dén måde hun portrætterer mændenes særegne charme i sine romaner så man næsten bliver forelsket i dem, er for mig kendetegnende for et godt forfatterskab indenfor genren!

Og ja, jeg har været forelsket i dem alle gennem årene - Luke Brandon nok mest af dem alle (hvis man ser bort fra det lidt uopfindsomme BH 90210-navn) og jeg har grinet, grædt og været superindigneret på vegne af - og ikke mindst OVER Becky og de andre småskøre kvindfolk..

Kun een af Sophies romaner fandt jeg en smule triviel - det var The Undomestic Goddess.. Indtil nu..


- For den nyudgivne Shopaholic 6 - Mini shopaholic er en SKÆNDSEL for resten af serien og en fornærmelse for os læsere!! Den stinker af at forfatteren ikke har en skid nyt at sige, den er ikke skæg, karaktererne er ikke indlevende portrætteret, Becky er belastende hysterisk og mere infantil end sin 2årige datter, Luke er nosseløs og dybt sekundær i hele romanen og udaf de ialt 400 sider bruges 2/3 på meningsløst fyld, der hverken er underholdende endsige interessant!!
Klimakset omhandler en surprise-fest for Luke - surprise - det er ikke hverken vedkommende eller interessant nok som "plot" for 400 sider!!

Romanen er triviel og intetsigende og for første gang hidtil gik Becky mig på nerverne i hvert eneste kapitel - på nervemåden..

En ommer, Sophie, kort sagt!! Jeg håber ikke dette skal være mit sidste indtryk af Becky og de andre, dette kan gøres SÅ meget bedre - men hvis inspirationen mangler, så undlad at skrive mere og fornærme dine mange trofaste læsere med fortsættelser af dette makværk!! :(


Nu da jeg samtidig HAR luret at Sophie Kinsella er et pseudonym for Madeleine Wickham som allerede har en stak andre romaner (under sit rigtige navn) liggende til en billig penge på amazon.co.uk, tror jeg at jeg giver Madeleine en chance og ser om hun kan reetablere mit syn på forfatterevnerne!!

Ud mæ Sophie og ind med Madeleine :)

Ingen kommentarer: