torsdag den 26. juni 2008

Yeye..

Sumper lige med gamle musikvideoer..

Har et tilbagevendende flip med franske yeye-numre, bl.a. dette..

Moi je construis des marionnettes
Avec de la ficelle et du papier
Elles sont jolies les mignonnettes
Je vais, je vais vous les présenter

Minder mig om barndom - min far og storebror der skrålede med på denne sang (har fransk farmand) - i det hele taget ELSKER jeg pop/rock/yeye/Bebop fra 50er/60erne, hensætter mig gang på gang til barndommens lykkeland..

Og til Les Marionettes knytter sig også en lille historie - det var noget af det første jeg brølede ind i hovedet første gang jeg mødte min kæreste IRL - vi havde første date hjemme hos mig og han var knap nok kommet indenfor døren før jeg stak ham en øl i hånden og råbte at han liiige skulle høre dén sang (med Christophe) - så satte jeg ellers fut under anlægget med meget HØJ fransk yeye - først var han indlagt til at høre Les Marionettes i Christophes version og dernæst en highspeed-udgave med Les Classels, hvorpå den stakkels mand skulle tage stilling til hvorvidt det var den samme kunstner.. Er imponeret over at han BLEV der hele aftenen og hans vedholdenhed er fortvarende.. Nåmen lang historie kort, fordi dette var første sang vi hørte "sammen" og fordi han IKKE løb skrigende bort ved dette førstehåndsindtryk af mine særheder og tiltider særdeles skumle musiksmag, er det blevet en slags meget plat "vores" sang..

I present for you http://www.youtube.com/watch?v=T8Ub5OGGBAg..

- Lyt til teksten, for helvede, teksten, skøn sang..

tous les garsons et les filles de mon age
se promanent dans la rue deux par deux
tous les garsons et les filles de mon age
savent bien ce que c'est d'atre heureux

et les yeux dans les yeux et la main dans la main
ils s'en vont amoureux sans peur du lendemain
oui mais moi, je vais seule par les rues, l'ame en peine
oui mais moi, je vais seule, car personne ne m'aime

Er lidt frankofil..

Men kan godt huske fordums tider når alle andre gik hånd i hånd og manselv følte sig SÅ alene og udenfor, eks. var der ikke noget værre end at vandre alene ned ad Strøget med forelskede par overalt omkring een.. Tænkte; hvor er MIN hånd at holde i, og virkede lidt for besynderligt at holde sigselv i hånden.. Så hellere undvære.. Men er efterhånden mange år siden jeg sidst havde en ufrivillig singleperiode, savner det IKKE..

Xx

Ingen kommentarer: