søndag den 29. august 2010

Lister..

Har altid elsket at lave lister såsom top5-10 mv. over alting i mit liv og præferencer - ved ikke hvorfor, men kan huske det helt tilbage til de små klasser, hvor jeg ikke kunne få NOK af at skrive i kammeraternes venindebøger og udfylde alt muligt mærkeligt..

Tror det har været et tidligt behov for at definere migselv ift. omverdenen, og skrivelysten/glæden har jeg altid haft..

Jeg laver STADIG lister med mine præferencer som voksen - gerne 1-2 gange årligt med yndlings-alt (og derved holder jeg øje med min smagsudvikling år efter år).. Yndlings-alt kan dække - som sagt - ALT fra navne til farver, blomster og årstider til fetishs og drømme for fremtiden..

Een af de største yndlings-alt'er er NAVNE - jeg har en mangeårig fetish for navne as in navneforskning og gøren op, hvad jeg ville kalde mit barn, hvis jeg fik et sådant her og nu..

Der ER udvikling i navne-præferencer gennem årene, lidt udskiftning, men nogle er gengangere år efter år efter år.. Som yngre havde jeg en tendens til at holde at engelsk/fransk-inspirerede navne (gerne med mærkværdige stavemåder), som i dagens Danmark går under betegnelsen "lavstatus-navne" og som jeg hverken kan LI idag endsige ville drømme om at bruge til et barn!!
Navne fra dengang omfatter bl.a. Wendee, Heidie, Aaliyah, Autumn, Arcadia og Kitten (!?)..

Flere navne tydeligvis fra det amerikanske afro-amerikanske miljø som deltagere i Jerry Springer-shows brugte i flæng.. Ikke lige sagen idag, - heldigvis bliver man ældre (og klogere)..

Kan nu stadig lide Autumn, men det skyldes nok mest af alt min forkærlighed for denne årstid..

Men jeg kan garantere (med fare for at lyde frygteligt snobbet) at jeg aldrig kommer til at kalde mit barn for Melanie (og hvorfor fanden skal det partout udtales Meelaniii-eee på vestegnen!!??) eller Michelle (ligeså med Michelle, det er fucking fransk og endelsen skal IKKE udtales, "Michel", så fat det dog!!)

Mine navnelister anno lige nu - medio/ultimo 2010 ser således ud (er ikke så interesseret i drengenavne som pigenavne, sådan har det altid været, så pigelisten er den jeg brænder mest for, ligesom jeg også er mest interesseret i at få pigebørn, hvis det skulle komme dertil):

Pigenavne top 10:
1. Lara (Tomb Raider, yessir!!)
2. Dicte (var tidligere Ditte der herskede øverst men synes det var for almindeligt og er derfor gået mere i retning af Dicte)
3. Thilde
4. Malin
5. Anouk
6. Dagmar
7. Regitze (Matador-freak som jeg er)
8. Luca
9. Alba (Ikke Jessica, snarere Isabel Allende)
10. Magdalen (Hil hil hil!!)
Boblere (lidt inspireret af kendisserne): Lourdes (man er vel halvt fransk, frygter bare at det vil blive udtalt lidt som "LORT" en danois), Shiloh (elsker udtalelsen af Shiloh "Shy-low" og er der noget sejere end en lille pige, der vil kaldes John!? ;)

Drengenavne top 10:
1. Sixten (Sparre ;)
2. Gabriel
3. Mikkel
4. William (hvis ikke det var blevet så pokkers overrendt!!)
5. Michael
6. David (med engelsk eller fransk udtale, ikke det flade danske)
7. Rune
8. Malthe
9. Valdemar
10. Alf



Hvad er dine navnepræferencer??

2 kommentarer:

Marie sagde ...

Hvor sjovt - det er ikke 2 uger siden jeg skrev om navne på min blog! Bla. også om Shiloh/John.

Nåhm, min top 3:
1. Alba
2. Lucca
3. Amelia

1. Louis
2. Louis (MED S)
3. Villads

Ravinski sagde ...

I knooow, jeg blev inspireret - jeg har for 1 års tid siden skrevet om mine lister herinde med en mere fyldig top 5 (eller noget) over alt muligt - men kan godt huske navne-snakken hos dig og jeg er så absolut med i koret af navnefanatikere.. Tror faktisk der er få ting jeg går SÅ meget op i som yndlingsnavne - et navn ER ikke bare et navn!

Og John ER da bare det sødeste navn - til en PIGE vel at mærke, haha, tænk at være SÅ cool allerede i en alder af 3-4 år ;)

Omvendt kan jeg ikke helt følge den der Suri-kult - er hun ikke bare en mørkhåret lidt mut pige der næsten altid bliver båret og får ødelagt sine fødder før hun fylder 10?? (Og med et navn man som dansker bør gå langt uden om - à la er du SUUUUUR??!)

Ha, jeg kunne faktisk ikke huske at vi også havde Luca/Lucca til fælles - med det passer også som fod i hose til Alba..

Louis kan jeg ikke så godt tage, det hedder min nevø ;) men ellers en ganske fornuftig liste, Marie, hep-hep herfra!! :D